ΦΩΤΙΑ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙΑ!
Αγωνιζόμαστε για την "ΣΥσπείρωση της ΡΙΖοσπαστικής Αριστεράς" στην κατεύθυνση της κοινής δράσης στους μαζικούς χώρους και τα κοινωνικά κινήματα, και παράλληλα για την πολιτική της συγκρότηση σε ένα ενιαίο αμεσοδημοκρατικό πολιτικό φορέα

Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Όλη η αλήθεια για το BLOCO και το DIE LINKE και γιατί την κρύβουν απο τους ανθρώπους του ΣΥΡΙΖΑ





Σήμερα πραγματοποιήθηκε η 3η συνέλευση ΣΥΡΙΖΑίων στο αμφιθέατρο Γκίνη την οποία θα παρουσιάσουμε αναλυτικά σε επόμενη δημοσίευση. Προς το παρόν αναδημοσιεύουμε το κείμενο του Γ. Κυριακάκη που αναδεικνύει ενδιαφέρουσες πλευρές για το ο BLOCO και το DIE LINKE.



20090908_afghanistan_kund_01
Σήμερα 30/10 ανέβηκαν στο blog της Πασα, μεταφρασμένα στα ελληνικά τα καταστατικά των αριστερών κομμάτων Bloco de Esquerda της Πορτογαλίας και die Linke της Γερμανίας που στις πρόσφατες εθνικές εκλογές των χωρών τους σημείωσαν εντυπωσιακή άνοδο σε αντίθεση με τον Σύριζα που σημείωσε μικρή πτώση στις δικές μας εκλογές.
Απο καιρό επικρατεί η εντύπωση στον κόσμο του Σύριζα οτι αυτά τα δύο κόμματα συνιστούν ιδιότυπες συμμαχίες κομμάτων, κάτι σαν τον Σύριζα δηλαδή. Η αλήθεια όπως αποκαλύπτεται απο τα καταστατικά είναι εντελώς διαφορετική! Και τα δύο κόμματα είναι ενιαία κόμματα, το Bloco απο την ίδρυσή του το 1999 και το πρώτο του συνέδριο το 2000 δηλαδή εδώ και 10 χρόνια (!), και το Die Linke απο το 2007 όπως ρητά αναφέρεται στο καταστατικό του.

Πολλοί θα πούν οτι οι συνθήκες στις χώρες αυτές και ειδικά στον χώρο της Αριστεράς είναι διαφορετικές. Η αλήθεια είναι, όντως, οτι οι συνθήκες για την Αριστερά στις χώρες αυτές είναι διαφορετικές, είναι ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΔΥΣΚΟΛΕΣ απο ότι στην Ελλάδα και να γιατί:

Στην Πορτογαλία παραδοσιακά υπάρχει το πιό ισχυρό και πιο συντηρητικό κομμουνιστικό κόμμα της Ευρώπης όπως και ένα απο τα πιό ισχυρά Σοσιαλιστικά κόμματα με μια σχετικά διασπασμένη δεξιά. Το Bloco δημιουργήθηκε το 1999 απο σύμπραξη δύο κομμάτων και μιας πολιτικής ομάδας, του τροτσκιστικού Partido Socialista Revolutionario PSR, του πρώην μαοϊκού Uniao Democratico Popular UDP, και της ομάδας Politica XXI που είχε αποσχιστεί απο το Κομμουνιστικό Κόμμα. Αυτή η ομάδα ήταν η μικρότερη απο τις τρείς συνιστώσες και ιδεολογικά συγγενεύει με ιδέες που στην Ελλάδα εκφράζονται απο την Ανανεωτική Πτέρυγα του ΣΥΝ! Απο την αρχή το bloco συγκροτήθηκε σε ενιαίο κόμμα με χαλαρές δομές, αφενός μέν για να διεκδικήσει με αξιώσεις θέση στο πολιτικό παιχνίδι και αφετέρου για να μείνει ανοιχτό σε είσοδο νέων οργανώσεων στο σχήμα. Αντί για νέες οργανώσεις όμως στο σχήμα συνέρευσαν πολλοί ανένταχτοι αριστεροί που έβρισκαν στο bloco την κάλυψη ενός κενού στα αριστερά του σοσιαλιστικού κόμματος. Η δομή κόμματος με αποκεντρωμένες διαδικασίες επέτρεψε αυτήν την όσμωση.

Εκλογικά το bloco στην πρώτη του εμφάνιση το 1999 πήρε 2%, ήταν δηλαδή κάτι μεταξύ γκρουμπούσκουλου και κόμματος…Η επιμονή όμως στην γραμμή ”ενιαίο κόμμα με αποκεντρωμένες δομές” με συνεχείς αλλαγές του καταστατικού οδήγησε σε αύξηση της δυναμικής του και το 2002 πήρε 3%. Η συνεχής όμως εισροή ανένταχτων (αφού οι συνιστώσες λειτουργούσαν σαν bloco παρά σαν συνιστώσες, η οργανωτική τους δύναμη αυξήθηκε ελάχιστα ή καθόλου) στο κόμμα, εκτίναξε το ποσοστό του στο 6,5% το 2005, ενώ στις ευρωεκλογές του 2009 με 10,73% ξεπέρασε για πρώτη φορά το Κομμουνιστικό Κόμμα και εξέλεξε 3 ευρωβουλευτές, ενώ στις εθνικές εκλογές με 9,67% διπλασίασε τους βουλευτές του απο 8 σε 16. Σήμερα το Bloco έχει δέκα χιλιάδες μέλη (ο Συνασπισμός μόνος του έχει δεκαεπτά χιλιάδες!)  ενώ αρχικά είχε δεν είχε τρείς χιλιάδες. Πάνω απο 60% των μελών είναι ανένταχτοι, αν και στις εκλογές για τα όργανα εκλέγονται συνήθως μέλη συνιστωσών, χωρίς ποσόστωση και χωρίς ειδικές ρυθμίσεις, μόνο και μόνο επειδή ο κόσμος τους αναγνωρίζει την πολιτική εμπειρία και πάνω απο όλα την πολιτική οξυδέρκεια να φτιάξουν και να μεγαλώσουν το bloco σε βάρος του στενού συμφέροντος της συνιστώσας τους.

(ΠΗΓΕΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ BLOCO: Καταστατικό, Wikipedia, επίσημα sites, σ. NUNO TELES μέλος του bloco, ανένταχτος σε συνιστώσα, φοιτητής πολιτικής οικονομίας στο Λονδίνο)
Στην Γερμανία τώρα που το die Linke πήρε στις εκλογές γύρω στο 11,5 % και αύξησε τις δυνάμεις του κατά περίπου 3,5% το μόνο που μεσολάβησε στην ζωή του κόμματος απο τις προηγούμενες εκλογές ήταν το αμελητέο για το τμήμα διεθνών σχέσεων του ΣΥΝ που το έθαψε, γεγονός της μετατροπής του die Linke σε ενιαίο Κόμμα στο τέλος του 2007. Στις προηγούμενες εκλογές έιχε λάβει μέρος ως εκλογική συμμαχία και είχε πάρει περίπου 8% με τους δυτικούς ψήφους να είναι το μικρότερο ποσοστό και τους ανατολικούς το μεγαλύτερο με τις πάγιες δυνάμεις του PDS στην Ανατολική Γερμανία. Η ομάδα Λαφονταίν είχε επιβιώσει τότε πολιτικά αλλά η κοινοβουλευτική δύναμη του κόμματος τότε είχε στηριχτεί στις ψήφους λίστας και όχι στις ψήφους των περιφερειών όπου είχαν βγεί μόλις 3 βουλευτές (βλ. http://en.wikipedia.org/wiki/German_federal_election,_2009#Results) δηλαδή η σχέση της συμμαχίας με τους ψηφοφόρους δεν είχε ισχυρούς δεσμούς στην βάση των περιφερειών αλλά η ψήφος διασκορπιζόταν σε πολλές περιφέρειες χωρίς να εκλέγονται βουλευτές.

Η απάντηση ήταν κι εδώ η ίδια: Δημιουργία ενιαίου κόμματος! Η δυσκολία για κάτι τέτοιο ήταν τεράστια στη Γερμανία! Για πολλούς δυτικούς το PDS (πρώην ανατολικογερμανικό κομμουνιστικό κόμμα με όμως σαφή και διακριτά ανανεωμένα χαρακτηριστικά) αντιπροσωπεύει ακόμα την Στάζι και για πολλούς ψηφοφόρους του PDS κάθε συνεργασία με δυτικούς σημαίνει προδοσία! Όποιος διαβάσει το καταστατικό θα δεί πόσο σοφά και τολμηρά οι σύντροφοι του PDS και τις ομάδας Λαφονταίν επιχειρούν να ξεπεράσουν αυτόν τον διχασμό στις μεταβατικές διατάξεις! Το καταστατικό τους είναι υπόδειγμα πολιτικής σοφίας και τόλμης, μια πραγματική τομή για την ευρωπαϊκή αριστερά και αντικείμενο μελέτης για τον Πολιτικό επιστήμονα του μέλλοντος!
Το αποτέλεσμα της ενοποίησης και του ενιαίου κόμματος απέδωσε καρπούς σε 2 χρόνια! Απο 3 έδρες στις περιφέρειες το κόμμα ανέβηκε στις 16 ενώ συνολικά κέρδισε 22 έδρες περισσότερες απο το 2005. Το ισοζύγιο δυτικών ανατολικών ψήφων άρχισε να ισοσκελίζεται και η ψήφος στις λίστες των κρατιδίων (όπου συνήθως διοχετεύεται η δυτική ψήφος) ανέβηκε κατα 3,8 % έναντι της ανόδου κατα 3,1% της ψήφου στις περιφέρειες! Κι όλα αυτά απο ένα ενιαίο αριστερό κόμμα! το πιο δύσκολο πολιτικό εγχείρημα στην Γερμανία μετά την ενοποίηση.

(ΠΗΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ DIE LINKE: Καταστατικό, Wikipedia, επίσημα sites,  προσωπική εμπειρία)
Ο σύντροφος Τσίπρας την περασμένη Κυριακή είπε ότι εμείς στην Πάσα έχουμε πολύ προωθημένες θέσεις για τον Σύριζα, τον θέλουμε ενιαίο κόμμα, κι οτι αναζητούμε το Ολλανδικό μοντέλο ή κατι τέτοιο…Συγνώμμη ρε σύντροφε, ολόκληρο (επαγγελματικό;) τμήμα διεθνών σχέσεων έχετε εκεί στον Συνασπισμό; δεν μπορούν να κάνουν μια μετάφραση; δεν μπορούν να μπούν στο wikipedia; Μήπως δεν είναι το Ολλανδικό μοντέλο αυτό που ζητάμε αλλά το Πορτογαλικό; και μήπως δεν ζητάμε λαγούς με πετραχείλια αλλά πολιτική τόλμη και διορατικότητα ανάλογη με αυτήν των Γερμανών συντρόφων; ή μήπως ο διχασμός του γερμανικού λαού είναι δυσκολότερο ζήτημα να διευθετηθεί απο την κόντρα του Μαργαρίτη με τον Ρινάλτι; Ρε σύντροφοι του ΣΥΝ μήπως πρέπει να αρχίσετε να σκέφτεστε διαφορετικά; Και γιατί κρύβετε τόσον καιρό το γεγονός οτι το bloco και το die Linke είναι ενιαία κόμματα; Για να μην συνδεθούν οι εκλογικές επιτυχίες τους με αυτό το στοιχείο;  Πανηγυρίζετε για τις εκλογικές τους επιτυχίες και κρύβετε την οργανωτική συγκρότηση που συνέβαλε σε αυτές; “γιατί το οργανωτικό είναι δευτερεύον σε σχέση με το πολιτικό”; Αυτό να το πείτε στους Γερμανούς και τους Πορτογάλους….

Τώρα συντρόφισσες και σύντροφοι του ΣΥΝ και ευρύτερα του Σύριζα, ελπίζω να καταλάβατε γιατί σας κρύβουν όλο αυτόν τον καιρό την αλήθεια για το Die Linke και το Bloco…

Γιάννης Κυριακάκης

6 σχόλια :

  1. νομίζω προκύπτει μια ορισμένη απορία με βάση τις τελευταίες αναρτήσεις της ΕΟΣ

    στο άρθρο του Κυριακάκη διαβάζω την εξής πρόταση που λέγεται με ειρωνική διάθεση προε το ΣΥΝ:
    "γιατί το οργανωτικό είναι δευτερεύον σε σχέση με το πολιτικό"

    Επειδή δεν καταλαβαίνω ποια είναι η θπεση της ΕΟΣ, ερωτώ:

    Θεωρείτε οτι το οργανωτικό προηγείται του πολιτικού; Γιατί είναι άλλο το να λέει ο ΣΥΝ πάνω από όλα το πολιτικό εννοώντας οι τη γραμμη θα τη βγάζει ο Δραγασάκης και δεν μας καίγεται καρφί για το πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις (και τελικά ποιος τις εκφέρει) και είναι αλλο το να λέμε οτι η οργανωτική συγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να υπηρετήσει μία συγκεκριμένη πολιτική γραμμή.

    Κι αυτή η γραμμή δεν μπορεί να είναι ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ ή να ξαναδούμε την ευρωσυνθήκη ή θα κάνουμε προγραμματική αντιπολίτευση μέχρι ο Γιώργος να βάλει τα κλάματα από τα γαργαλητά ή να καλέσουμε σε διαδήλωση κατά της τρομοκρατίας τη στιγμή που ποτέ δεν πήραμε πρωτοβουλία ενάντια στην κρατική καταστολή.

    Σ/φοι της ΕΟΣ, θέλετε ένα ΣΥΡΙΖΑ όπου όλα θα λαμβάνονται "αμεσοδημοκρατικά στις συνελεύσεις" και όλα τα υπόλοιπα που εύστοχα διατυπώνονται στα καταστατικά του μπλοκου και της λινκε, προκειμένου να λέμε εκφράζονται οι ανένταχτοι και να μην έχουμε καταλήξει στο ποια είναι η γραμμη του εγχειρήματος απέναντι στο ΠΑΣΟΚ ή ακόμα να μην έχουμε καταλήξει στο ποιο θα είναι το πολιτικό κέντρο του ΣΥΡΙΖΑ (Δραγασάκης; Τσίπρας; Ανανεωτές; ΚΠΕ; Γραμματεία ΣΥΡΙΖΑ; Κοινοβουλευτική Ομάδα;)

    Πιστεύετε οτι το οργανωτικό θα φέρει τη λύση στο πολιτικό ζήτημα του ΣΥΡΙΖΑ και όχι το ανάποδο;

    Όλα αυτά τα λέω διότι το τελευταίο διάστημα η προγραμματική αντιπολίτευση προκαλεί φόβο και τρόμο στο δικομματισμό και εσείς αναλώνεστε στο να αρθρογραφείτε περί "αμεσοδημοκρατίας" και άλλων τέτοιων εφικτών διαδικασιών, μην βλέποντας παράλληλα οτι το εγχείρημα φυλλοροεί στη βάση του.

    Τελευταία απορία: Θεωρείτε καθοριστικότερο το οργανωτικό (που χωρίς πολιτική γραμμή μετατρέπεται σε οργανωτικίστικο) στα παραδείγματα της λινκε και του μπλόκου; Δλδ αν αυτά τα εγχειρηματα είχαν γραμμη ¨σωστε μας να μπούμε στη βουλη και θα ειμσταε υπεύθυνοι σας το ορκιζόμαστε" θα είχαν την ίδια εκλογική επιτυχία εν καιρω κρίσης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σ Dario Faux,

    η συζήτηση, στο γενικό επίπεδο για την σχέση του οργανωτικού με το πολιτικό είναι αντίστοιχη με το αν πρώτα έγινε το αυγό ή η κότα. Σε αυτό το αδιέξοδο οδηγείται η συζήτηση όταν το οργανωτικό θεωρείται ένα σύνολο κανόνων που αφορά την εσωτερική λειτουργία για την λήψη αποφάσεων και εκλογή ηγεσιών. Όμως το οργανωτικό θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε από άλλη θέση: Στην πραγματικότητα προσδιορίζει τις σχέσεις του πολιτικού οργανισμού με την κοινωνία ή για να μιλάμε με ορολογία που αφορά τον ΣΥΡΙΖΑ, το οργανωτικό είναι που σήμερα θα συνεχίζει να αναπαράγει ή να καταργήσει την αντίθεση ανάμεσα στον “κοινωνικό” ΣΥΡΙΖΑ και στο πολιτικό μόρφωμα που κατέβηκε στις εκλογές και εμείς το αποκαλούμε ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ.

    Από αυτή την σκοπιά, έχει μεγάλη σημασία η δημοκρατία ως πάλη ενάντια στον “παραγοντισμό” και την κυριαρχία των “μηχανισμών” που η κύρια πλευρά της δράσης τους είναι η εξασφάλιση των όρων αναπαραγωγής τους. Και δυστυχώς όταν η πολιτική υποτάσσεται σε αυτούς τους όρους, τότε χάνει το νόημα της γιατί οι μηχανισμοί μπορούν να αλλάζουν θέσεις και να ενστερνίζονται ή να απορρίπτουν πολιτικές θέσεις από την μια στιγμή στην άλλη, ανάλογα με τις ανάγκες της επιβίωσης τους. Για ποία “πολιτική γραμμή” μπορούμε να μιλάμε σήμερα στον ΣΥΡΙΖΑ όταν από τις ευρωεκλογές μέχρι σήμερα έχουν σημειωθεί πολιτικές κωλοτούμπες όχι μόνον από την Κουμουνδούρου αλλά και από συνιστώσες και παράγοντες του ΣΥΡΙΖΑ;

    Όμως για όλα αυτά τα ζητήματα, η συζήτηση παραμένει ανοικτή και προφανώς θα επανέλθουμε με πιο συγκεκριμένες θέσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν μας λέτε όμως τίποτα για τα δικαιώματα των (εκάστοτε) μειοψηφιών.
    Διότι οι δημοκρατίες κρίνονται από τα δικαιώματα που αναγνωρίζουν στις μειοψηφίες. Θα μπορεί για παράδειγμα η Ανανεωτική πτέρυγα να διατυπώνει δημοσίως την διαφορετική της άποψη, ακόμα και να μην πειθαρχεί σε θεμελιώδη για την ίδια ζητήματα, όπως για παράδειγμα αυτό της Ευρωσυνθήκης?
    Τα δικαιώματα αυτά, στον σημερινό ΣΥΝ υπάρχουν, ερωτάσθε αν θεωρήτε ότι πρέπει να διατηρηθούν και στον ΣΥΡΙΖΑ των μελών ή αν θα πρέπει να υπάρχει ενιαία έκφραση προς τα έξω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βεβαίως, έχεις δίκαιο να θέτεις αυτά τα ζητήματα και είναι πολύ σημαντικά. Μόνο που στον ΣΥΡΙΖΑ είμαστε ακόμα στο στάδιο να διεκδικούμε στοιχειώδη δημοκρατικά δικαιώματα. Προφανώς ο καθένας πρέπει να έχει το δικαίωμα να διατυπώνει ελεύθερα την άποψή του δημόσια, όμως αφού προηγουμένως έχουμε κατοχυρώσει τα δικαιώματα της ...απλής και ...άδολης πλειοψηφίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ναι, αλλά και τα δικαιώματα της μειψηφίας ανήκουν στα στοιχειώδη. Αλλωστε τυχόν κατοχύρωση δικαιωμάτων της πλειοψηφίας, χωρίς την αντίστοιχη κατοχύρωση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας, δεν συνιστά ακριβώς δημοκρατία!
    Σε κάθε περίπτωση θεωρώ, ότι θα πρέπει να ανοίξει η συζήτηση όχι μόνο για το πως θα λαμβάνονται οι αποφάσεις αλλά και τι θα γίνεται με όσους διαφωνούν με αυτές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Ανώνυμος
    Αν θεωρείς ένα πολιτικό κόμμα ως λέσχη ελεύθερων συζητήσεων, τότε κανείς δεν θα διαφωνήσει μαζί σου. Καθένας μπορεί να λέει ό,τι του καπνίσει και να δημιουργήσει και ομάδες που μπορούν να υποστηρίζουν ό,τι τους καπνίσει, επιχειρηματολογώντας μέχρι τελικής πτώσεως και προσπαθώντας να πείσουν και τους άλλους να καπνίσουν από το ίδιο "τσιγαράκι".

    Επειδή όμως ένας πολιτικός φορέας -και δη της Αριστεράς- έχει συγκεκριμένα καθήκοντα, δεν μπορεί καθένας να βγαίνει και να λέει ο,τι του καπνίσει.
    Ποιός όμως είναι αυτός ο "καθένας";
    Μπορούμε να απαγορεύσουμε σε κάποιον σύντροφο που έχει εκφράσει επιφυλάξεις ή αντιρρήσεις, οι οποίες έτυχε βρε αδερφέ να μειοψηφήσουν, το δικαίωμα να συνεχίσει να τις εκφράζει ή ακόμα να τις εκφράζει και δημόσια; Αναμφισβήτητα ΟΧΙ! (εκτός και -θέλουμε να- ανήκουμε σε ένα πολιτικό κόμμα ακραιφνώς μαρξιστολενινιστικό).

    Μπορεί όμως ένα οποιοδήποτε μέλος το οποίο είναι ΕΚΛΕΓΜΕΝΟ σε οποιαδήποτε θέση ευθύνης και επομένως όταν μιλάει δημόσια ΔΕΝ εκπροσωπεί (θέλει, δε θέλει) τον εαυτό του, αλλά την συλλογικότητα που τον έχει εκλέξει, να εκφράζει άλλες -προσωπικές- απόψεις, διαφορετικές από αυτές που έχουν πλειοψηφήσει στην συλλογικότητα που τον εξέλεξε;;;

    Αυτά είναι δυστυχώς τα "ήθη και έθιμα" των τάσεων του ΣΥΝ, που τις έχουν καταστήσει σε "κόμματα" μέσα στο κόμμα.΄
    Δεν αρκεί λοιπόν να σεβόμαστε μόνο τον εαυτό μας και να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας, αλλά να σεβόμαστε και τους άλλους που -καλώς ή κακώς πλειοψηφούν. Και ο κανόνας της πλειοψηφίας, είναι ο ΜΟΝΟΣ κανόνας στη δημοκρατία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


ΑΛΛΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ